Elke ondernemer weet natuurlijk dat er veel afhangt van de showroom. Het is vaak het eerste wat klanten zien van jouw bedrijf, het is in wezen je visitekaartje! Het is dus van groot belang dat de showroom de klant altijd tegemoet schijnt. Ondanks heb ik zelf mijn showroom laten verbouwen, en aan de hand van die ervaringen geef ik in deze blog wat tips voor het soepel laten verlopen van de verbouwing, en waar je op moet letten op het gebied van trends!
Het begint bij de basis
Veel ondernemers maken de fout dat ze denken dat het in een showroom alleen om de tentoongestelde dingen gaat. Maar niks is minder waar, het is van groot belang dat de showroom ten alle tijden je tegemoet straalt. Tevens zet je de basis voor de inrichting en je kleurenpalet. De kleuren die je namelijk kiest voor de muren zal je altijd blijven zien en dus zal je het kleurschema er voor moeten aanpassen. Bij mijn eigen verbouwing moest ook de grond een nieuwe laag krijgen, deze was namelijk helemaal versleten en zag er smoezelig uit, geen fijne boodschap naar de klant toe natuurlijk. Maar met een stevige epoxy vloercoating was dit zo opgelost. In mijn geval was dit zelfs zo gemakkelijk dat ik het zelf kon doen, maar bij grotere showrooms is het natuurlijk wijsheid om een aannemer in te schakelen.
Zorg voor een natuurlijk gevoel
Bij een showroom is het belangrijk dat de klant zich op zijn of haar gemak voelt en dat ze een waarheidsgetrouwe weergave van het product te zien krijgen. In een showroom is het daarom belangrijk dat er veel natuurlijk licht is. Grote raampartijen zijn dus aan te raden en indien mogelijk zijn ook dakramen een fijne bron van licht. Een showroom moet tevens goed aansluiten bij je product en doelgroep. Laat je bijvoorbeeld niet te veel meeslepen door hippe trends als je luxe fauteuils verkoopt met als doelgroep senioren, deze groep zal namelijk niet onder de indruk zijn van felle kleuren en hashtags op de muren. Het beste is om in te zien dat je als ondernemer soms ook werk moet uitbesteden, en een professioneel bedrijf te consulten voor de beste inrichting. Er zit namelijk een hele wetenschap achter de inrichting van winkels en showrooms, dus het beste laat je het uitzoeken door de knappe koppen. Mijn showroom ziet er in ieder geval nu weer spik en span uit en mijn klanten waren meer dan positief!