Een eigen bedrijf beginnen kan een ontmoedigende taak zijn. Maar met de juiste informatie en hulpmiddelen kan het een stuk eenvoudiger zijn dan je denkt! In deze gids leiden we u door het proces van het starten van je eigen bedrijf vanaf nul. We behandelen alles, van het kiezen van het juiste bedrijfsidee tot het opzetten van je financiën en de marketing van je bedrijf. Dus of je nu net begint of er al een tijdje over denkt om je eigen bedrijf te beginnen, deze gids is voor jou!Laten we nu maar eens beginnen!
Bedrijfsidee
De eerste stap bij het starten van je eigen bedrijf is het kiezen van het juiste bedrijfsidee. Daarvoor moet je nagaan waar je goed in bent, waar je gepassioneerd over bent, waar je een glimlach van krijgt en wat de markt nodig heeft. Als je eenmaal een bedrijfsidee hebt gekozen, is het tijd om je bedrijf te gaan plannen. Dit omvat alles van het maken van een bedrijfsplan tot het opzetten van je financiën en het op de markt brengen van je bedrijf. Vaak zie ik mensen die stranden omdat ze het wiel opnieuw willen uitvinden en daardoor vastlopen. Dat hoeft niet en is ook niet nodig!
Rechtsvorm
Voordat je je bedrijf kunt starten, moet je de rechtsvorm van je bedrijf kiezen. Dit houdt in dat je moet beslissen of je als eenmanszaak, maatschap, vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, of besloten vennootschap wilt werken. Elke bedrijfsvorm heeft zijn eigen voor- en nadelen, dus het is belangrijk dat je de juiste bedrijfsvorm voor je bedrijf kiest.
Ondernemingsplan
Nadat je je bedrijfsidee en rechtsvorm gekozen hebt, is het tijd om je bedrijf te gaan plannen. Dit omvat alles van het maken van een bedrijfsplan tot het opzetten van je financiën en de marketing van je bedrijf. Een bedrijfsplan is een routekaart voor je bedrijf waarin je doelen, strategieën, en hoe je van plan bent om dat te verwezenlijken. Het is belangrijk dat je een bedrijfsplan hebt, want het helpt je op koers te blijven en ervoor te zorgen dat je bedrijf succesvol is.
Tip: blue vs red ocean
Blue Ocean is een strategie dat nieuwe vraag op de markt creëert en Red Ocean is een bedrijf dat concurreert op een bestaande markt met veel concurrentie. Als je een Blue Ocean wilt beginnen/zoeken, moet je iets nieuws creëren dat de markt nog nooit gezien heeft of door een dienst te leveren dat anders is dan hetgeen de gevestigde orde doet. Dat kan een nieuwe vorm van dienstverlening zijn of een product dat op een andere manier tot de consument komt.
Kom je in een Red Ocean binnen, moet je een manier vinden om naar een Blue Ocean te gaan. Dus zoeken naar een strategie die anders is dan de gevestigde orde. Sneller, goedkoper, een andere soort van service of iets anders. Kortom, zoek naar de overeenkomsten met de concurrentie en zoek naar mogelijkheden waarin jij anders/beter kan zijn (USP, oftewel een Unique Selling Point).
Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, maak je geen zorgen! We hebben tal van hulpmiddelen om je op weg te helpen met je nieuwe bedrijf. Bekijk onze complete gids voor het starten van je eigen bedrijf voor meer tips en advies. En als je nog vragen hebt, staat het team van experts altijd klaar om je advies te geven of kijk op de site van KVK hoe je een ondernemingsplan moet maken en andere informatie.