Hoe word je een goede ondernemer?

Wat wil je later worden? Dit is een vraag die we onszelf moeten blijven stellen, zelf wanneer we ouder worden. Soms vergeten we wat onze doelen zijn in het leven, of we vergeten zelfs om doelen te stellen in het leven. Het is makkelijk om door korte termijn verplichtingen het uiteindelijke doel van je leven uit het oog te verliezen: doen wat je leuk vindt. Stel je voor: je bent weer 8 jaar en je leraar vraagt aan je “wat wil je later worden wanneer je groot bent?” wat komt er dan nu bij op in je hoofd? Is dat dan waar je nu bent in je leven? Of ben je ernaartoe aan het werken? Of ben je toch gesetteld bij iets anders en ben je daar blij mee?

Dokter, politieagent, zanger, verkeersregelaar worden, je kon het zo gek mogelijk niet bedenken of onze dromen gingen erover. Misschien droom je nu wel van een eigen bedrijfje en wil je dus ondernemer worden. Hieronder zijn er drie factoren te vinden die de kans om een succesvol ondernemer te worden bepalen.

1.Psychologische aspecten.

Binnen het ondernemerschap zijn er aardig wat dingen die op je af komen, hiervoor heb je een aantal eigenschappen nodig om je erdoorheen te vechten. Zo zijn doorzettingsvermogen, je snel aan situaties en verandering kunnen aanpassen, hard werken en geen angst kennen een aantal belangrijke aspecten van ondernemer zijn. Dit is nodig omdat je niet leeft en omgaat met regelmatige werktijden en een vast inkomen. Daarnaast leg je een grote druk op jezelf omdat je risico’s neemt, hiervoor is het van belang dat je niet snel van het pad af wordt geslagen maar juist doorzet.

2.Kennis van de markt

Intelligentie binnen een bepaald vakgebied en kennis van dat vakgebied zijn ook key voor het creëren van een succesvol en goedlopend bedrijf. Zo moet het analyseren van de markt natuurlijk komen. Je moet weten wat de markt van je vraagt en welk gedrag je moet vertonen om die vraag te beantwoorden. Tussen de vele concurrentie die je binnen veel vakgebieden hebt moet jij juist degene zijn die blijft veranderen en innoveren naar wat jou doelgroep van je vraagt. Zo zal je uitblinken en een toprunner worden binnen dat vakgebied, hiervoor was de eigenschap ‘goed met verandering om kunnen gaan’ voornamelijk belangrijk.

3.Geluk

Zelfs wanneer veel ondernemers de goede eigenschappen en kennis hebben hoeft het nog niet altijd te lukken. Hiervoor is geluk nodig, want iedereen heeft het nodig een kans te krijgen om te laten zien wat ze kunnen en wanneer je die kans niet krijgt zal het heel lastig worden om een succesvol bedrijf te runnen in de toekomst.