Het verschil tussen mkb en zzp boekhouden


Boekhouden kan als een vervelende klus ervaren worden, maar iedere onderneming dient een boekhouding bij te houden, groot of klein, mkb’er of zzp’er. Maar er zijn wel een aantal verschillen in de soorten boekhouding.

Boekhouden als zzp’er

Als zzp’er heb je wel wat anders aan je hoofd dan het bijhouden van je administratie. Je bent je eigen onderneming gestart en wilt volop hiermee aan de slag en je richten op de werkzaamheden voor je klanten. Je boekhouding schiet er vaak bij in of wordt op het laatste moment bijgewerkt. Echter dient je boekhouding, ook als zzp’er, goed bijgehouden te worden. Je gewerkte uren, je inkopen, je verkopen en natuurlijk je btw-aangifte. Het ligt helemaal aan het soort werk dat je doet als zzp’er hoeveel werk dit uiteindelijk is. Een zzp boekhoudpakket kan je hier een duidelijk inzicht in geven. Bij het online bijhouden van je administratie zal je veel gemak ervaren. Bij de huidige boekhoudpakketten worden veel administratieve zaken voor je geautomatiseerd. Het enige wat je eigenlijk zelf nog moet invoeren zijn de uren die je gewerkt hebt en de bonnen en inkoopfacturen inscannen. De systemen regelen verder alles voor je, de juiste grootboekrekeningen worden aan je banktransacties gekoppeld en eventuele betalingen kunnen voor je worden klaargezet.

Een mkb boekhouding

De boekhouding van een mkb organisatie is wat groter dan die van een zzp’er. Een midden klein bedrijf is vaak een bv of een vof, dit vergt meer administratie dan een eenmanszaak. Er zijn soms meerdere eigenaren en een mkb heeft vaak divers personeel. Zaken als het opstellen van een jaarrekening en het bijhouden van een loonadministratie zijn werkzaamheden die voorkomen in de administratie van een mkb’er maar niet bij die van een zzp’er. Een mkb boekhouding is groter dan die van een zzp’er.
Veel mkb’ers kiezen er dan ook voor om hun administratie te laten verwerken door een administratiekantoor, accountant en/of loonadministratiekantoor. Deze bedrijven zijn gespecialiseerd in het verwerken van administraties en alles wat daarbij komt kijken.
Toch is het ook mogelijk om dit zelf te doen. Bedrijven hebben voor de financiële administratie mensen in dienst en laten één keer per jaar alles controleren door een accountant. Op deze wijze hebben ze er voor hun gevoel meer controle over en sneller inzicht in de administratie. Echter is het ook mogelijk om voor mkb’ers online hun administratie bij te houden. Dit kunnen de managers/eigenaars zelf doen maar uiteraard ook een medewerker laten verzorgen. Het online bijhouden van je administratie zorgt voor veel tijdbesparing. Inkoopfacturen en bonnen kunnen automatisch worden ingelezen, verkoopfacturen worden met een paar klikken gemaakt, voorraden zijn goed inzichtelijk, loonadministratie verloopt gemakkelijk en btw-aangiftes worden met een paar klikken verzonden aan de belastingdienst.
Het verschil tussen een mkb’er en zzp’er zit hem dus vooral in de grootte van de administratie. Hoe groter het bedrijf, hoe meer administratie. Maar dit hoeft zoals genoemd niet veel tijd en veel geld te kosten. Er zijn allerlei mogelijkheden, onderzoek daarom goed wat bij jou en de organisatie past.