De beste bestelbus


Eén klein ritje laadt vaak al een hele hoop verschillende modellen bestelbussen zien. Van de PostNL, tot de bloemen koerier, tot de Albert Heijn boodschappen tot de kleine Picknick busjes die snel van huis tot huis racen. Vrijwel elk bedrijf is in bezit van een bestelbus, omdat bestellen en bezorgen eigenlijk niet meer weg te denken is uit het dagelijks leven. Met al die verschillende modellen op de markt zal het niet voor iedereen even makkelijk zijn om een keuze te maken. Hier zijn een aantal dingen waar op gelet kan worden om ervoor te zorgen dat de bus compleet bij het bedrijf past.

Onderdelen

Er zijn een aantal aspecten die gewoon moeten kloppen aan een bestelbus. Dit kan anders zijn voor andere bedrijven. Allereerst, en misschien wel het belangrijkste onderdeel, is het laadvermogen wat de bus heeft. Dit bepaalt hoeveel goederen er meegenomen kunnen worden in één keer, hoe vaak een bestelbus moet rijden en hoe veilig het allemaal gaat. Hierin zijn verschillende types te onderscheiden. Een kleine bestelbus heeft vaak een laadruimte van ongeveer drie tot vier vierkante meter. Zij beschikken over een gesloten cabine en hebben plaats voor twee personen. Een maat groter is de middelgrote bestelwagen. Deze laadruimte gaat van vijf tot zeven vierkante meter, zoals een Volkswagen Transporter. Dan is er nog de grote bestelwagen. Laadruimtes kunnen bij dit model wel oplopen tot 23 vierkante meter aan goed te gebruiken ruimte. Denk hierbij aan een VW Crafter of een Iveco Daily l2h1.

Trekvermogen

Het trekvermogen is ook erg handig om mee te nemen in de zoektocht naar een (nieuwe) bestelbus. Niet elke bus beschikt over een trekhaak, terwijl dit wel handig kan zijn. Brandstof is hierbij ook belangrijk. Bestelbussen met verbrandingsmotoren trekken bijvoorbeeld over het algemeen meer dan elektrische bussen.

Verbruik

Sprekend over verbranding versus elektrisch: iemand wil natuurlijk dat een bestelbus zo zuinig mogelijk rijdt. Zuinigheid neemt af hoe zwaarder de bus volgeladen zit. Wel kan er op de prijs gelet worden. Verschillende brandstofsoorten, zoals diesel, zijn goedkoper dan anderen, terwijl een bus wat rijdt op diesel of benzine ook nog kan genieten van een grote actieradius. Groter dan bij een elektrische bedrijfswagen, al rijdt deze natuurlijk wel een stukje milieuvriendelijker.

Cabines

Dan is er nog de opbouw van de cabines. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen gesloten cabines, open of chassis cabines. Elke vorm heeft zijn eigen voordelen. Een gesloten cabine zorgt er bijvoorbeeld voor dat de lading veilig en verborgen weggestopt is. een open cabine kan juist in andere opzichten weer interessanter zijn.

Het ligt er echt maar net aan wat een bedrijf nodig heeft van de bestelwagen. Opties zijn er genoeg.